کتاب متون فقه حقوق عمومی 1399 عدلیه
کتاب تست انفال- کتاب تست امر به معروف و نهی از منکر- کتاب تست احیاء موات- جزوه احیاء موات- جزوه متون فقه جهاد و ولایت- جزوه متون فقه بخش امر به معروف و نهی از منکر- جزوه قضا و شهادت- تست قضا و شهادت- تست های دکتری بخش جهاد و ولایت- تست های دکتری از بخش انفال- تست های دکتری از بخش احیاء موات

نمونه سوالات انفال(جزوه دکتری انفال- جزوه متون فقه بخش انفال)

با سلام خدمت داوطلبان دکتری حقوق عمومی

بخش انفال یکی از مباحثی است که امسال(1398) در کنار مباحث قضا و شهادت- احیاء موات- امر به معروف و نهی از منکر به مباحث قبلی جهاد و ولایت که تا آزمون پارسال منبع آزمونی متون فقه حقوق عمومی بود؛ اضافه شده است.

چنانچه به کتاب تحریر الروضه تفسیری و یا لمعه دمشقیه نگاهی بیاندازید بالغ بر دو سه صفحه متن به همراه ترجمه در این دو منبع پیدا نخواهید کرد. دلیل این موضوع عدم بحث در تحریر الروضه است.

بنابراین داوطلبان حقوق عمومی لازم است به سراغ منابع دیگر نیز بروند؛ حدس زده می شود سوالات دکتری انفال امسال از آیات و روایات نیز مطرح شود. مانند چند سال پیش که سوالات بخش ولایت آزمون دکتری نیمه متمرکز حقوق عمومی که از آیات و روایات ذکر شده بود؛ پیش بینی می شود بخشی از سوالات انفال از آیات و روایات مطرح شود.

از منابع مهم دیگر نظرات صاحب جواهر در جواهر الکلام است که به دلیل عدم ترجمه، منبع عربی کتاب فقط موجود است.

البته انتشارات عدلیه برای چاپ اول کتاب جهت آزمون دکتری 99 هم بخشی از انفال را ترجمه کرده و هم از اکثر قسمت های آن سوال تالیفی طرح کرده است که داوطلبان از یکی دو روز دیگر می توانند از انتشارات عدلیه تهیه نمایند:

02166921002 و 02166581748

از منابع دیگر که ما نیز بررسی کرده ایم و پیشنهاد می کنیم داوطلبان نیز مورد مطالعه قرار دهند؛ نظرات امام خمینی در تحریرالوسیله است.

به غیر از موارد فوق منابع دیگر به نظر می رسد فرعی است. هر چند که اکثر فقها در این خصوص بحثی را در کتاب خود مطرح کرده اند و ما نیز در کتاب تالیفی انفال- احیاء موات- امر به معروف و نهی از منکر و قضاو شهادت به برخی از این نظریات در قالب تست و متن اشاره کرده ایم.

جهت آشنایی داوطلبان با طرح احتمالی سوالات از بخش انفال چند تست تالیفی در ذیل آورده می شود:

به نص دقیق آیه شریفه «سوره انفال در قران»، «انفال» متعلق به چه کسی است؟

الف- خداوند و پیامبر(ص)

ب- مختص به خداوند

ج- مختص اهل بیت پیامبر(ص)

د- مختص به جانشینان پیامبر(ص)

گزینه الف صحیح است. مطابق:« آیه 1 سوره انفال: یَسْأَلُونَکَ عَنِ الْأَنْفَالِ  قُلِ الْأَنْفَالُ لِلَّهِ وَالرَّسُولِ….. (ای رسول ما) امت از تو حکم انفال را سؤال کنند جواب ده که انفال مخصوص خدا و رسول است (که رسول و جانشینانش به هر کس و هر قدر صلاح دانند ببخشند) »

  • انفال از نظر شهید ثانی….

الف- اموالی است مختص به پیامبر(ص) یا افزون بر سهمِ پیامبر

ب- اموالی است مختص به پیامبر(ص) و پس از او، امام(ع) که افزون بر سهمِ گروه پیامبر نیست.

ج- اموالی است مختص به پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)

د- اموالی است مختص به پیامبر(ص) و پس از او، امام(ع) که افزون بر سهمِ گروه پیامبر و امام است.

گزینه د صحیح است. انفال، اموالی است مختص به پیامبر(ص) و پس از او، امام(ع) افزون بر (سهمِ) گروه پیامبر و امام.

*والاجام» وهی ….

الف-وما یکون بها من شجرٍ و معدنٍ وغیرهما ، وذلک فی غیر أرضه المختصّه به

ب- الأرض المملوءه من القصب ونحوه فی غیر الأرض المملوکه.

ج- غائباً کان أم حاضراً على المشهور ، وبه روایهٌ مرسله إلّا أنّه لا قائل بخلافها ظاهراً

د- وهو من عدا الإمام، وإلّا فهو علیه السلام وارث من یکون کذلک.

گزینه ب صحیح است. آجام: نیزارها و جنگلها، اجام با کسر همزه و فتح آن که با مد نیز تلفظ می‌شود؛ جمع اَجَمَه زمینی است که سرشار از نی و مانند آن{از سایر درختان} می باشد. در غیر زمینی که مالک دارد.

از نظر صاحب جواهر دو روایتی که از محمد بن مسلم درباره انفال وجود دارد چه نامیده شده است؟

الف- صحیحه

ب- موثقه

ج- حسنه

د- مرسله

گزینه ب صحیح است.

در صحیحه محمد بن مسلم و روایت ابوالصباح کنانی آمده است «لنا الانفال: انفال حق ما است» منظور از اینکه انفال حق ما است و به ما تعلق دارد  این است که انفال متعلق به امام (امامان) است.

 الصّادق (علیه السلام)– عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَاعَبْدِ‌اللَّهِ (علیه السلام) یَقُولُ وَ سُئِلَ عَنِ الْأَنْفَالِ فَقَالَ: کُلُّ قَرْیَه یَهْلِکُ أَهْلُهَا أَوْ یَجْلُونَ عَنْهَا فَهِیَ نَفْلٌ لِلَّهِ عَزَّ‌وَ‌جَلَّ نِصْفُهَا یُقْسَمُ بَیْنَ النَّاسِ وَ نِصْفُهَا لِرَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) فَمَا کَانَ لِرَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) فَهُوَ لِلْإِمَام.

از امام صادق – (محمّدبن‌مسلم گوید: شنیدم که از امام صادق)درباره‌ی انفال سؤال شد. فرمود: «هر آبادی‌ای که اهل آن از بین رفته‌اند یا آن را ترک(کوچ) کرده­اند انفال بوده واز آنِ خدای عزّوجلّ است که نیم آن بین مردم تقسیم شده و نیم دیگر به پیامبر می رسد. آن نیمه پیامبر(ص) نیز پس از ایشان به امام می‌رسد.

به نظر صاحب جواهر«کناره های رودخانه‌های بزرگ» که پیش از نزول آیه انفال به وجود آمده‌اند..

الف- ملک امام است.

ب- ملک امام نیست.

ج- انفال بوده و جزء ملک امام محسوب می شود.

د- از جمله انفال است و متعلق به مسلمانان می باشد.

گزینه ب صحیح است. کنارهایی که پیش از نزول آیه انفال به وجود آمده اند ملک امام نخواهند بود.

No votes yet.
Please wait...

درباره‌ی ابوالقاسم شم آبادی

(حقوق عمومی) -مدرس دانشگاه-صاحب امتیاز انتشارات حقوقی عدلیه-ارتباط با ابوالقاسم شم آبادی: shamabadi.abolghasem@yahoo.com تلفن: ۰۲۱۶۶۹۲۱۰۰۲ ۰۲۱۶۶۵۸۱۷۴۸

همچنین ببینید

نحوه اخذ دروس جبرانی برای دانشجویان دکتری

جزئیات نحوه اخذ دروس جبرانی برای دانشجویان دکتری اعلام شد: به گزارش خبرگزاری مهر به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *