دکتر حسین میر محمد صادقی: قرآن، شهادت در معاملات را بیان کرده است

بحث شهادت شهود با علم قاضی متفاوت است. شهادت از لحاظ موازین فقهی ما، برخلاف بسیاری از کشورهای دیگر جنبه‌ موضوعیت دارد و نه طریقت. به عبارت دیگر، هرگاه شاهد، شرایط مقرر را داشته باشد قاضی باید بنابر مقتضای شهادت وی عمل کند، بدون این که به ایجاد یا عدم علم در خودش در نتیجه‌ این شهادت توجهی داشته باشد. البته، هرگاه قاضی به دروغ بودن شهادت یا مبتنی بر واقع نبودن آن علم داشته باشد نمی‌تواند بنابر مقتضای آن شهادت عمل کند و باید علم خود را ملاک قرار دهد.

باید توجه داشت استناد به علم قاضی مرحله‌ بعد از اقرار و بینه است، و تنها در صورت نبودن شهادت یا اقرار نوبت مراجعه‌ قاضی به علم خودش می‌رسد. البته نباید ناگفته بماند که در قرآن تنها موردی که برای شهادت ارزش‌گذاری شده، (شهادت دو زن به جای شهادت یک مرد پذیرفته می‌شود) آیه‌ ۲۸۲ سوره بقره در مورد شهادت بر انجام معاملات است، که دلیل آن هم، دور بودن اغلب زنان از محیط اجتماعی و اقتصادی، به ویژه در آن دوران، کاملاً قابل درک است. زیرا احکام اسلامی همان‌طور که شهید مطهری هم اشاره کرده است از ضروریات مذهب شیعه است و براساس مصالح و مفاسد نفس‌الامریه وضع شده‌اند، یعنی به مصالح و مفاسد واقعی در زندگی انسان‌ها توجه داشته‌اند. آیه مذکور بیان می‌فرماید: «دو نفر از مردان خود را شاهد بگیرید و اگر دو مرد نبودند یک مرد و دو زن از کسانی که مورد رضایت و اطمینان شما هستند تا اگر یکی انحرافی یافت، دیگری به او یادآوری کند.»
لازم به ذکر است که غیر از موضوع شهادت بر معاملات، در مورد ارزش‌گذاری برای شهادت زن و مرد و برابر بودن شهادت دو زن با شهادت یک مرد در سایر موارد، هیچ اشاره‌ای حداقل در قرآن کریم وجود ندارد.

منبع: وبسایت جزا و جرم شناسی

No votes yet.
Please wait...

About ابوالقاسم شم آبادی

(حقوق عمومی) -مدرس دانشگاه-صاحب امتیاز انتشارات حقوقی عدلیه-ارتباط با ابوالقاسم شم آبادی: shamabadi.abolghasem@yahoo.com تلفن: 66965272 -021

Check Also

بلیط هواپیما – ticketyab.com

سامانه تیکت یاب یک موتور جستجو گر بلیط هواپیما می باشد که بلیط های چارتری و بلیط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *